Visa pasaule atrodas nepārtrauktos konkurences apstākļos. Mūs pie tā radina jau kopš mazotnes, jo būt labākajam, gudrākajam, skaistākajam un radošākajam – tas gandrīz vai ir kā “must have” komplekts, kas pēc lielākas daļas sabiedrības domām mūs virza uz attīstību un pilnību. Savādi, jo patiesībā šķiet, ka vienlaikus mēs cenšamies no tā izbēgt, jo kaut kādā iemesla dēļ intuitīvi jūtam, ka tas nav īsti pareizi. Un tomēr, lai kā mēs alktu pēc brīvības sajūtas, konkurence mūs turpina ieskaut un tāpēc ne tikai cilvēki, bet pat mūsu radītās lietas viena ar otru sacenšas, lai izceltos visu pārējo vidū.

Paņemsim pilsētas. Katra pilsēta un cilvēki, kas strādā pie tās attīstības, cenšas izcelties citu pilsētu vidū, lai piesaistītu pēc iespējas vairāk tūristus, iedzīvotājus, uzņēmējus un visu pārējo, kas palīdzētu tai augt. Daudzas pilsētas izmanto savas mājas lapas, lai reklamētos. Citas papildus ierastajai pilsētu attīstības praksei izmanto dažādu firmu pakalpojumus, kuru pamatdarbs ir google reklāma, piemēram low-cost-ads.lv, lai sevi izceltu uz citu fona, bet citas pat necenšas sevi parādīt google.lv. Tā vietā tās sevi pierāda tik ar darbiem: būvē labu infrastruktūru, atbalsta ar dažādiem mehānismiem uzņēmējus, lai tie aktīvi darbotos un dotu iespējas iedzīvotājiem strādāt, atpūsties, izklaidēties.

Bet ir vēl viens veids, kā piesaistīt sev cilvēkus, un tas ir – izdaiļot sevi, lai būtu interesanti uzturēties šajā pilsētvidē. Tā var būt arhitektūra, skaisti un sakopti parki, taču jau ilgu laiku kā moderns veids sevi izcelt citu pilsētu vidū ir dažādu vides objektu izvietošana. Latvijā daudzas pilsētas ar to slavenas. Piemēram, Ventspils govis. Kādas tik neatradīsiet: lielas, mazas, krāsainas un vienkrāsainas… Tik spēj atrast un pamielot acis. Rīga vispār bagāta ar dažādiem interesantiem vides objektiem: gan pieminekļi, gan dažādas instalācijas, kuras veidojuši mākslinieki. Nav svarīgi, vai šie vides objekti ir ar konkrētu mērķi un uz noteiktu laiku, vai arī tie vienkārši ir izlikti uz nenoteiktu laiku – tas viss mums šķiet interesants un mēs labprāt pēc tam ar šo objektu bildēm dalāmies savos sociālajos tīklos.

Tāpēc man gribētos teikt, ka patiesībā pilsēta, kurā nav pilnīgi nekāda vides objekta, ne ar ko tā īsti nevar pārsteigt. Jā, varbūt tur ir kādas darba vietas, varbūt ir kāds krodziņš, ir dažādas mums svarīgas iestādes – bet ja nav pilnīgi nekā, kas apkārtējo vidi padarītu mums estētiski pievilcīgāku – tad kāpēc gan neizvēlēties tos pašus pakalpojumus citās pilsētās?

Nesen pabiju Aizkrauklē. Tur pēdējos gados pilsētniekiem prieku sagādā vides objekti – velosipēdi. Tas nozīmē ne jau ierastos braucamrīkus izvietot dažādās vietās, bet gan radīt dažādus vides objektus par velosipēda tēmu. Piemēram, velosipēds kā velosipēdu novietne. Gan skaists, gan praktisks pielietojums. Tur ir arī citi velosipēdi: gan kā norādes zīme uz sadarbības pilsētām, gan kā vienkārši interesants objekts kultūrvidē. Katrā ziņā neatpaliek no slavenajām Ventspils govīm. Varbūt aizkraukliešiem ir laiks izmantot google reklāmas, lai sev pievērstu uzmanību? Tad pilsēta noteikti būtu ieguvēja.