Cilvēki, lai nodrošināt sevi un savu ģimeni, strādā ļoti dažādus darbus. Tie ir gan tieši saistīti ar viņu izglītību, gan pavisam ar to nesaistītās jomās. Bieži vien ceļš uz nodarbošanos ir bijis nejaušību un varbūt arī nepatīkamu lēmumu un notikumu pilns, jo skaidrs ir tas, ka tikai neliela daļa cilvēku ikdienā nodarbojas ar to, kas viņiem tiešām patīk. Vairumā gadījumu cilvēkiem darbs ir tikai naudas iegūšanas veids, bet sirds un dvēsele pieder kādām citām nodarbēm un idejām, kas tiek atstātas hobijam vai pavisam izstumtas no viņu dzīves.

Un šo paradumu esam pārņēmuši no savu vecāku paaudzes, ka darbam nemaz nav jāpatīk. Par savu darbu nav jāsajūsminās, jācīnās par idejām, jāsasniedz kaut kas liels. Pietiek, ja izpildi pavēles un nekur tālāk neiedziļinies. Tā padomju gados bija strādnieku ikdiena. Nekādu ambīciju un sapņu, nekādas patiesas intereses un degsmes par savu darbu.

Nomainām vecos paradumus

Tomēr jāsaka, ka jauns gadsimts ir nesis pārmaiņas daudzās jomās. Pasaule mainās. Arī cilvēku prāti un sirdis mainās. Lai gan viena tendence ir varas, naudas un popularitātes iegūšanas centieni, tikpat spilgti sāk iezīmēties stipru, radošu un neatkarīgu cilvēku centieni savu dzīvi veidot tā, lai būtu saskaņā ar savu dvēseli, patiesajām interesēm un talantiem.

Viens no veidiem, kā šādu neatkarību īstenot, ir veidot savu uzņēmumu nozarē, kas patiešām interesē. Bet ne visiem ir vēlme un iespējas veidot milzīgu uzņēmumu ar lielu apgrozījumu. Daudziem tas arī var nebūt pašmērķis.

Tāpēc uzņēmējdarbības veids, kas pēdējos gados ir ievērojami audzis, ir tā saucamie dzīvesstila uzņēmumi. Tie ir uzņēmumi ar nelielu apgrozījumu, kur bieži vien visus darbus paveic viens vai daži cilvēki. Bieži vien tie ir ģimenes uzņēmumi, aizrautīgu draugu kopdarbs vai pat viena cilvēka sapņu īstenojums. Un pašmērķis ir savu ideju un sapņu realizācija, kā arī savas ģimenes nodrošināšana. Tas noteikti nav plāns nopelnīt miljonus, lai gan par tādu notikumu pavērsienu droši vien neviens nesūdzētos.

Nesarežģīt lietas un darboties radoši

Dzīvesstila uzņēmi ir arī tādā statusā, ka var iegūt kādus atvieglojumus nodokļu un grāmatvedības jomā, lai biznesa pārvaldība būtu vienkāršāka un nodokļu slogs nebūtu nesamērīgi liels.

Tieši šis ir viens no modeļiem, kā savus darbus pie skatītājiem un pircējiem var aiznest dažādu jomu mākslinieki – jaunie dizaineri, tekstila, keramikas, stikla, koka un citu materiālu mākslinieki, kuri ar savām rokām, sirdīm un prātiem rada tiešām neiedomājamas lietas. Visticamāk, ka viņu bizness nekad nebūs starptautisks un milzu rūpnīcās īstenojams, jo tad tam zūd tā vērtība un vēstījums. Radošie darbi ir tie, kas ir unikāli, katrs ar roku apmīļoti, katrā ieliktas labas domas un enerģija. Un to var paspēt izdarīt, ja strādā šādā nelielā formātā, kāds ir dzīvesstila uzņēmums. Tā ir iespēja atšķirties, iedvesmot citus, dzīvot tā, kā paši vēlamies, saskaņā ar sevi, katru dienu darīt tieši to, kas pašiem patīk. Un radošiem cilvēkiem šāds dzīvesveids ir vitāli nepieciešams, jo viņiem ir grūti iekļauties sistēmās un lauzt savu radošo garu un talantus.

Bet pats galvenais, ka izvēle iet šādu ceļu, izveidot savu dzīvesstila uzņēmumu, ir veids, kā īstenot savus ilgi lolotos sapņus, izveidot tādu ikdienu, kādā esam harmonijā ar sevi. Daudziem cilvēkiem ir savi slēptie talanti un hobiji, radošas un mākslinieciskas prasmes, ko var pārvērst kādā lieliskā produktā vai pakalpojumā. Dzīvesstila uzņēmumiem bieži vien ir savi interneta veikali, kur pieejami viņu darinājumi. Tie gan nav tādi interneta veikali, kā varam iedomāties, kur pārdod elektroniku vai ārzemēs ražotu apģērbu, kur ir simtiem un tūkstošiem preču. Tie ir citādi interneta veikali, kuros gribam uzkavēties, izlasīt katra produkta un darinājuma stāstu, ieraudzīt tā pievienoto vērtību, cilvēkus, kas aiz tā stāv. Tieši šādi biznesi un arī interneta veikali rada tik vajadzīgo līdzsvaru globalizācijai, modernizācijai un masveida produkcijai. Un mēs kā radošu cilvēku kopa atbalstām šādu tendenci biznesa vidē.