Mēs esam vairāk nekā pārliecināti, ka bērni ir tā sabiedrības daļa, kas noteiks, kāda būs mūsu vide un pasaule pēc desmit, divdesmit un vairāk gadiem. Viņi diktēs tendences ekonomikā, modē, mākslā un arī kultūrā. Skaidrs, ka pieaugušajiem vienmēr patīk paklausīgs un padevīgs cilvēks, kas prot iekļauties sistēmā un lieki no tās neraujas ārā.

Un pēc šāda principa jau mazus bērnus mēģina audzināt sistēmas garā, lauzt viņu brīvo dvēseli un radošo garu. To dara gan skolā, gan ģimenē. Tāpēc mēs iestājamies par to, lai bērniem ļauj augt brīviem, būt radošiem, arī neiekļauties standartos un būt neērtiem, jo tikai nēerti cilvēki ved uz pārmaiņām, inovācijām un atklājumiem.

zinašanasLielāko daļu pasaules fundametālo atklājumu ir veikuši cilvēki, ko apkārtējie uzskatījuši par trakiem vai vismaz ne pie pilna prāta. Bērni taču ir mūsu sabiedrības vērtīgākais resurss, kurā būtu jāiegulda visvairāk darba, līdzekļu un laika, lai paši veidotu savu nākotni, jo no šiem bēnriem tā būs atkarīga.

Skaidrs, ka tas nav viegli, jo prasa pacietību, mīlestību un rūpību, un vēlreiz milzīgu pacietību, jo bērni to spēj patērēt kaudzēm. Jāatrod laiks, lai bērniem rādītu, stāstītu, ļautu pašiem mēģināt. Viedoklis, ka bērni neko nesaprot un nevar runāt par pieaugušo tēmām, ir pilnīgas muļķības, jo patiesībā bērni ļoti viegli visu uztver un saprot.

loģika Pavisam sarežģītas lietas viņi uztver kā loģiskas. Pamēģiniet viņiem kādu teoriju vai tēmu pastāstīt vienkāršākiem vārdiem. Un būsiet pārsteigti, ka bērns to uztvers un pieņems kā loģisku, spēs to izprast no sava pasaules redzējuma. Un vēl – bērniem vajag dot telpu, kur attīstīties, kur radīt, sadarboties, nodoties savām kaislībām un hobijiem.

Tā ir problēma, kas mūsdienu bērniem ir aktuāla, jo viņi ir iekļauti tik stingrā režīmā, dienas kārtībā un pienākumos, ka viņiem trūkst savas radošās telpas, viņi nevar iemācīties patstāvīgi lemt un domāt, ja visu laiku ik uz soļa ir kontrole. Labi, skolas neviens neliek slēgt. Bet varbūt vasarās var piedāvāt nometnes pusaudžiem un mazākiem bērniem.

Tajās ir pavisam cita kārtība, radoša atmosfēra, iespēja mācīties patstāvību. Nometnes pusaudžiem var būt noderīgas arī, lai saprastu, kādu dzīves ceļu grib izvēlēties, kur studēt, jo nometnēs parasti ir kāda padziļināta tematika. Ieguldot bērnos, radām mūsu nākotnes kultūras telpu.